Hanff.nl 2IT

Het is nu 10 sep 2010 16:27

Tijdzone: Europe/Amsterdam [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Olympische Winterspelen 2010. Vancouver.(Canada)
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 10:30 
Post Goeroe
Post Goeroe

Afbeelding

Goud voor Wüst op 1.500 meter

Ireen Wüst heeft zondag (plaatselijke tijd) verrassend de olympische titel op de 1.500 meter op haar naam gebracht. De Nederlandse schaatsster liet in de Richmond Olympic met 1.56,89 iedereen achter zich.
Ireen Wüst passeert haar coach tijdens haar gouden race op de 1500 meter.
(Foto AP)
Video - Bekijk de gouden race van Ireen Wüst (NOS)
http://nos.nl/os2010/artikel/138787-wus ... meter.html

Richmond, 22 febr. Ze had zich nog zo voorgenomen niet te huilen. Tot Ireen Wüst gisteren met goud om de nek tussen de Canadese Kristina Groves (zilver) en de Tsjechische Martina Sáblíková op het bovenste treetje van het erepodium stond bij de huldiging van de olympische 1.500 meter, voor de verandering eens op de ijsbaan en niet op Medal Plaza.

Na de drie kilometer van vier jaar geleden in Turijn nu in Vancouver opnieuw goud. En daar kwamen de tranen. „Turijn was geweldig mooi, maar deze is nog mooier. Toen wist ik nog niet wat verliezen was. Nu heb ik beide kanten van de medaille gezien.”

Met een meedogenloze zelfanalyse legde Wüst (23) de basis voor haar nieuwe gouden succes al in de afgelopen zomer. Vier jaar geleden ging het allemaal vanzelf, vertelde ze voor de start van het schaatsseizoen openhartig in café Fam in Erfurt.
Als underdog verraste ze met olympisch goud en begon een periode van ‘keigaaf knallen’. Een jaar later haalde ze haar hoogste niveau ooit, bij het WK allround in Heerenveen. Ze maakte een eind aan de hegemonie van Anni Friesinger en Cindy Klassen, was de evenknie van Sven Kramer bij de mannen. ‘Campione, campione’, bleef het publiek zingen.

De omslag kwam toen ze in 2008 haar wereldtitel verloor aan ploeggenote Pauline van Deutekom. Ze wilde ‘knallen’ op de WK afstanden, maar woog op dat moment nog slechts 57 in plaats van haar gebruikelijke 65 kilo. Daarmee begon ze aan de zware zomertraining, maar inhouden was er niet bij.

In de winter valt ze van de ene ellende in de andere. Vijf antibioticakuren gaan in het zieke en vermoeide lichaam. Tijdens wedstrijden is ze in haar hoofd vaak drie slagen verder dan haar benen kunnen. „Ik ging als een slak over het ijs.”

Haar vader stapte in 1997 uit in de Elfstedentocht. Dat zal haar nooit gebeuren. Wüst wringt er nog een derde plaats uit bij de WK allround in Hamar, zilver op de 1.500 meter bij de WK afstanden in Vancouver. „Als ik iets voor ogen heb, wil ik het bereiken. Koste wat het kost”. Al is de prijs haar gezondheid. „Mijn gevoel was weg. Alle grenzen zijn zover verschoven. Heel bizar. Je functioneert wel, maar je weet niet meer hoe je je voelt.”

Precies op dat moment, na het afgelopen seizoen, begint de strijd om nieuw olympisch goud. Een operatie aan de amandelen maakt rust onvermijdelijk. In nauw overleg met coach Gerard Kemkers wordt de training voorzichtig opgebouwd en wekelijks bijgehouden in een verslag.

„Ik ben mezelf behoorlijk tegengekomen”, concludeert ze op trainingskamp in Erfurt. Met stralende ogen en vol vertrouwen. „Misschien blijkt zilver in Vancouver emotioneel wel meer waard dan goud in Turijn. Ik heb in elk geval al gewonnen van mezelf.”

In de Richmond Oval blijkt het lichaam in trainingen goed. De 3.000 (zevende na een snelle start) en 1.000 meter (achtste met de snelste slotronde) geven een narrig gevoel. „Ik ben de afgelopen twee jaar nooit beter geweest”, zegt ze tegen haar broer.

Op de 1.500 meter heeft ze het minste verval van iedereen (1,2 seconde per ronde) en blijft ze tot de laatste meter technisch goed rijden, om uit te komen op 1.56,89. In de rit na haar breekt Groves in de slotfase: 1.57,14. „Karakter, techniek en lichaam”, straalde Wüst, die na afloop vriendin en familie omhelsde. „Vandaag kwam het allemaal weer samen.”

http://www.nrc.nl/sport/article2489055. ... 1500_meter

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 10:55 
Post Goeroe
Post Goeroe

Afbeelding

GOUD VOOR IREEN WÜST.

RICHMOND - Ireen Wüst heeft op prachtige wijze sportieve revanche genomen voor haar mindere optredens op de 1000 en 3000 meter. In de Richmond Olympic Oval greep de 23-jarige TVM-rijdster plotseling uit het niets weer de macht. Deed ze dat vier jaar geleden in Turijn op de drie kilometer, dit keer was ze in Canada de allersterkte op de olympische schaatsmijl.

Dikke tranen bij Ireen Wüst. (klik op de foto voor een uitvergroting) De Brabantse pakt haar tweede olympische titel. Ireen Wüst laat haar emoties de vrije loop. (klik op de foto voor een uitvergroting) Foto: Francois Wieringa Annete Gerritsen komt met volle snelheid door de bocht gevolgen. Foto: Francois Wieringa Wüst maakt met de tranen in de ogen een ererondje.

Foto: Francois Wieringa Laurine van Riessen in actie op de 1500 meter. Foto: Francois Wieringa Op het koninginnenummer ging Wüst furieus van start om vervolgens met een geweldige slotronde te finishen; 1.56,89. Daarmee bleek de Brabantse uiteindelijk de gouden tijd in handen te hebben. Wüst verruilde zo het brons van Turijn (1500 meter) voor het blinkende goud. Publiekslieveling Kristina Groves moest genoegen nemen met het zilver (1.57,14). Voor de Tsjechische Martina Sábliková (1.57,96) was het brons weggelegd.

Eén dag na de verrassende olympische triomf van Mark Tuitert kleurde de Richmond Olympic Oval dus weer volledig Oranje. Het is alweer het derde goud van deze Winterspelen voor de Oranje-equipe. Nederland heeft bij het schaatsen nu zowel de koning als koningin in huis.

"Ik had gisteren de race van de mannen gekeken en wist dat het zwaar zou worden", keek een glunderende Wüst terug. "Ik baalde zo van mezelf na afloop van de drie kilometer. Ik was gewoon zo boos dat het niet lukte. Die agressie heb ik meegenomen naar vandaag en dan is het zo mooi als het wel lukt."

Pechvogel

De overige Nederlanders stonden in de schaduw van Wüst. Margot Boer reed wel een uitstekend opgebouwde race en was zelfs heel dicht bij het podium. Zij liet de chronometer stoppen op 1.58,10 en zwaaide direct zichtbaar tevreden naar het Oranje-schaatslegioen.

Toch bleek de eindtijd van Boer net niet voldoende voor een van de medailles, ze kwam slechts 0,14 tekort. Na respectievelijk de vierde en zesde plek op de 500 en 1000 meter kwam ze dit keer wederom terecht op de meest ondankbare plek (4e). "Qua resultaat wil ik deze Spelen zo gauw mogelijk vergeten. Het was het allemaal net niet", baalde ze.

In de schaduw van...

Voor Annette Gerritsen was er dit keer in de Richmond Olympic Oval geen hoofdrol weggelegd. De 24-jarige Control-schaatsster klokte een tijd van 1.58,46 en bleef daarmee ver verwijderd (zevende plek) van het podium. "Ik had iets sneller willen openen. Ik begon tweetienden te langzaam, waardoor ik in de hele rit wat snelheid miste", aldus de Ilpendamse.

Eerder deze Spelen veroverde Gerritsen wél de zilveren medaille op de 1000 meter. Zij kwam toen slechts tweehonderdsten van een seconde tekort voor het goud, dat naar de Canadese Christine Nesbitt ging.

Ook voor Laurine van Riessen bleek de schaatsmijl net iets te lang. Op de 1000 nog goed voor brons, kwam ze dit keer totaal niet in het spel voor; 1.59,79. Zij eindigde als zeventiende. Saillant detail was dat regerend kampioene Cindy Klassen, ondanks de aanmoedigingen van de Canadezen, helemaal stuk ging op de 1500 meter. De thuisrijdster kwam uit op een teleurstellende tijd van 2.00,67 en raakte zo haar olympische titel definitief kwijt.

Het legioen

Het Oranje-schaatslegioen had inmiddels voor de derde keer deze Winterspelen de Richmond Olympic Oval overgenomen. 'We are the champions' klonk het uit volle borst vanaf de tribunes. Het Wilhelmus zorgde vervolgens voor een indrukwekkende stilte, waarna het feestgedruis weer vol losbarstte. Het bleef nog lang onrustig in Richmond.

http://www.telegraaf.nl/telesport/vanco ... html?p=1,1

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: 23 feb 2010 22:59 
Post Goeroe
Post Goeroe

DISKWALIFICATIE KRAMER; GOUD LEE

RICHMOND - De olympische tien kilometer is voor Sven Kramer uitgelopen op een zware deceptie. Halverwege de race tegen Ivan Skobrev ging het in de Richmond Olympic Oval mis met de 23-jarige Fries en kwam hij in de verkeerde baan terecht. Dat betekende diskwalificatie. De grote winnaar werd zodoende de Zuid-Koreaanse verrassing van de Spelen, Sheung-Hoon Lee.

Lee heeft Van der Kieft op meer dan een ronde gezet. Foto: Francois Wieringa Arjen van der Kieft baalt na afloop van zijn race op de tien kilometer. Foto: Francois Wieringa Op de tien kilometer liet Kramer zich dus toch gek maken door Sheung-Hoon Lee. De Zuid-Koreaan verbrak eerder in het schema het olympisch record en had tot aan de laatste rit van Kramer de snelste tijd (12.58,55). Dat bracht Kramer schijnbaar duidelijk van de wijs.

Koreaanse surprise

Na zijn verrassing op de vijf kilometer, waar hij achter Kramer het zilver veroverde, verbaasde Seung-Hoon Lee op de Winterspelen dus wederom vriend en vijand. De 21-jarige Zuid-Koreaanse schaatser reed in rit vijf de Nederlander Arjen van der Kieft compleet naar huis en verbrak en passant het olympisch record, dat sinds Salt Lake City (2002) op naam stond van Jochem Uytdehaage. Lee klokte 12.58,55. Het oude record stond op 12.58,92.

Van der Kieft werd door Lee zelfs op één ronde gereden. In de laatste bocht ging het nog bijna mis, toen de Zuid-Koreaan in de laatste buitenbocht maar net zijn Nederlandse opponent wist te passeren. Van der Kieft ruim een halve minuut later over de finish; 13.33,37. "Ik blies mijn benen al na vier ronden op", zei hij direct na afloop. "Onderweg had ik het dan heel zwaar en was ik ook bezig met het feit dat Lee mee op een ronde zou rijden." Dat gebeurde dus ook.

Lee kreeg na afloop van zijn race een staande ovatie van het publiek in de Richmond Olympic Oval. Onder de aanwezigen was ook Uytdehaage, die vanaf 23 februari 2010 dus zijn olympisch record kwijt is.

Goud wordt brons

Bob de Jong had het zich beter bekeken dan Van der Kieft. De 33-jarige VPZ-rijder verklaarde vooraf al het geheime wapen in handen te hebben om Kramer te verslaan. Dat bleek uiteindelijk niet het geval, maar De Jong haalde wel het maximaal haalbare uit zichzelf.

In zijn onderlinge race met Havard Bokko bouwde De Jong zijn race, na een slowstart, namelijk perfect op. Daarmee schaatste De Jong zich op het laatste moment alsnog knap naar de zilveren medaille (13.06,73). Zijn olympische titel van Turijn, vier jaar geleden, was hij echter wel definitief kwijt. "Goed gedaan Bob", schreeuwde kroonprins Willem-Alexander hem vanaf de tribunes nog wel toe. Het brons ging naar de Rus Ivan Skobrev. Het Oranjelegioen bleef verslagen achter.

http://www.telegraaf.nl/telesport/vanco ... LEE__.html

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: 27 feb 2010 09:20 
Post Goeroe
Post Goeroe

Afbeelding

SAUERBREIJ PAKT GOUD

CYPRESS MOUNTAIN - Nicolien Sauerbreij heeft op de parallel reuzenslalom tijdens de Olympische Winterspelen van Vancouver de gouden medaille veroverd.
Sauerbreij won in de finale van de Russische Ekaterina Ilyukhina.

De eerste run verloor ze nog met tweehonderdste van een seconde.

In de tweede run was ze echter oppermachtig op won ze met 23-honderste voorsprong.

Sauerbreij bezorgde Nederland de eerste medaille op een sneeuwonderdeel.

Het brons ging naar de Oostenrijkse Marion Kreiner

http://www.telegraaf.nl/telesport/vanco ... html?p=1,1

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: 27 feb 2010 09:23 
Post Goeroe
Post Goeroe

Sauerbreij brengt HHH in extase

VANCOUVER - Snowboardster Nicolien Sauerbreij heeft het Holland Heineken House in Vancouver in extase gebracht.

De olympisch kampioene op de parallel reuzenslalom werd door duizenden Nederlanders en Canadezen toegezongen.

De vertrekkende voorzitter Erica Terpstra van sportkoepel NOC*NSF deed de huldiging van de 30-jarige Amsterdamse.

Nicolien viert feest in HHH

Sauerbreij leverde niet alleen een unieke prestatie door voor Nederland de eerste medaille in een sneeuwsport binnen te

halen, het was ook de 100e gouden medaille voor Nederland op de Olympische Spelen.

Sauerbreij had zich niet beziggehouden met haar mogelijk historische prestatie.

„Het is me na de finale verteld. Ik wist het niet. Nu besef ik het des te meer.”

http://www.telegraaf.nl/telesport/vanco ... ase__.html INCL SLIDESHOW

Profiel  

Lees ook:
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijdzone: Europe/Amsterdam [ Zomertijd ]