Hanff.nl 2IT

Het is nu 10 sep 2010 16:54

Tijdzone: Europe/Amsterdam [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: PvdA: strategie of wanhoopsdaad? Wouter Bos en Job Cohen.
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 13:29 
Post Goeroe
Post Goeroe

Image Image

Het terugtreden van Wouter Bos ten faveure van Job Cohen lijkt een meesterlijke strategie van de PvdA.
Maar wat zal er werkelijk veranderen voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2010?

Laatst bijgewerkt door supervisor op 12 maart 2010 13:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: PvdA: strategie of wanhoopsdaad?
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 13:36 
Post Goeroe
Post Goeroe

Wouter Bos verlaat de politiek

AMSTERDAM - PvdA-leider Wouter Bos stapt uit de politiek. Hij stelt zich niet kandidaat voor het lijsttrekkerschap van de PvdA en is ook niet beschikbaar voor andere functies in de politiek, zei hij vrijdag.

Burgemeester van Amsterdam Job Cohen heeft zich volgens Bos kandidaat gesteld als opvolger. "Cohen lijkt me bij uitstek de premier om dit land te kunnen leiden", zei Bos op een persconferentie.

Bos en Cohen voeren al sinds 2007 gesprekken over een mogelijke opvolging.

Bos zegt zijn besluit in de periode tussen de val van het kabinet in februari en de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart te hebben genomen.

Persconferentie

Cohen geeft vrijdagmiddag om drie uur een persconferentie op het partijbureau van de PvdA aan de Herengracht in Amsterdam.

Daar zal hij ingaan op zijn mogelijke kandidaatstelling als opvolger van Wouter Bos als partijleider.

Fakkel

Bos zei dat hij het leiderschap van de PvdA met een gerust hart overdraagt. ''Cohen is de best mogelijke opvolger die wij in huis hebben. Bij hem is de partij in goede handen.'' Bos zei dat hij de fakkel overdraagt aan iemand in wie hij ''veel vertrouwen'' heeft.

Bos zei ook dat het partijbestuur nog wel moet nog beslissen of Cohen inderdaad de lijsttrekker wordt. ''Maar als je mij vraagt wie richting 9 juni de partij moet leiden, dan zeg ik: Job Cohen.'' Cohen is volgens Bos bij uitstek een leider. ''Een premier die dit land nodig heeft in de komende jaren.''

Zware tol

Bos gaf aan dat hij de partij twaalf jaar heeft gediend en dat zijn politiek leven een ''zware tol'' legt op zijn privéleven met hele jonge kinderen. ''Als ik door zou gaan en premier zou worden, zie ik mijn eigen kinderen gewoon niet opgroeien. Dat is het mij niet waard."

Bos blijft partijleider tot het PvdA-congres op 25 april en hoopt ''tussendoor'' alvast wat bij te slapen.

Ter Horst

''Het is een heel dapper besluit, maar ook een groot verlies voor de partij en het land'', zei Guusje ter Horst over het besluit van Bos, die meer tijd aan zijn gezin wil besteden.

''Al die mannen die hun kinderen niet zien opgroeien, dat is pas schandalig'', aldus Ter Horst. Cohen is volgens haar een zeer ervaren politicus. ''De verbinder die we in de PvdA nodig hebben.''

Weerhouden

Ronald Plasterk respecteert Bos' besluit maar heeft Bos ervan proberen te weerhouden uit de politiek te gaan. Volgens Plasterk zou Cohen als lijsttrekker echter goed kunnen uitpakken.

''Het zou een zegen zijn voor het land als Cohen premier is. Hij is wijs, heeft gezag en veel bestuurservaring'', aldus Plasterk.

Hamer

Ook PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer vindt Cohen de beste kandidaat om Bos op te volgen als partijleider.

Volgens Hamer is Cohen in staat om de stijgende lijn die de partij te pakken heeft samen voort te zetten. Ze zei veel respect te hebben voor het besluit van Bos.

Het is volgens haar voor Bos als jonge vader altijd een worsteling geweest. ''Ik heb altijd gehoopt dat het besluit een andere kant zou opvallen.''

Ploumen

"De partij zal hem missen maar we begrijpen zijn persoonlijke afweging", zei ze partijvoorzitter Lilianne Ploumen in een reactie.

"Wouter Bos was de leider die de Partij van de Arbeid na het dal van 2002 weer terug heeft gebracht", vervolgt ze.

"Hij heeft in een moeilijke en bijzondere periode, zowel voor de PvdA als voor Nederland, zich met hart en ziel gewijd aan de sociaaldemocratie in de tradities van haar beste leiders."

Verheugd

Ook Ploumen ziet Cohen als mogelijk opvolger van Bos wel zitten. "Als voorzitter van de Partij van de Arbeid ben ik verheugd over de kandidatuur van Job Cohen. Het is goed dat iemand van zijn kaliber zich kandideert voor de eerste plaats van de lijst van onze partij. Eventuele andere kandidaten kunnen zich kandideren tot woensdag 17 maart, 10.00 uur."

© NU.nl/ANP
ZIE OOK:
12/03/2010 Bos verkiest gezin boven kans op premierschap

http://www.nu.nl/politiek/2203679/woute ... itiek.html

Profiel  

Berichttitel: Re: PvdA: strategie of wanhoopsdaad? Wouter Bos en Job Cohen.
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 13:42 
Post Goeroe
Post Goeroe

Oud-PvdA-bewindslieden geloven in Cohen

DEN HAAG - De vroegere PvdA-bewindslieden hebben veel respect voor het besluit van hun leider Wouter Bos om uit de politiek te stappen. De meesten van hen zien Job Cohen als de ideale opvolger om de PvdA weer groot te maken.

„Het is een heel dapper besluit”, zei Guusje ter Horst over het besluit van Bos, die meer tijd aan zijn gezin wil besteden. „Al die mannen die hun kinderen niet zien opgroeien, dat is pas schandalig”, aldus Ter Horst. Cohen ziet ze als een zeer ervaren politicus. „De verbinder die we in de PvdA nodig hebben.”

Ronald Plasterk zag van dichtbij de worsteling van „zijn maatje”. Zeker als oud-bewindsman voor emancipatiezaken respecteert hij Bos'„legitieme besluit”, maar als partijgenoot heeft hij Bos ervan proberen te weerhouden uit de politiek te stappen. Volgens Plasterk zou Cohen als lijsttrekker echter goed kunnen uitpakken. „Het zou een zegen zijn voor het land als Cohen premier is. Hij is wijs, heeft gezag en veel bestuurservaring.”

Nebahat Albayrak omschrijft Cohen als „de droomopvolger” aan wie zij alle steun geeft. Albayrak vindt Bos' argument wel mooi en begreep van hem dat hij met volle overtuiging zijn keuze heeft gemaakt. „Ik had er alle vertrouwen in dat de PvdA met Bos aan het roer de grootste partij zou worden, maar ik weet dat het met Job Cohen ook gaat lukken.” Albayrak weet nog niet of ze zelf op de verkiezingslijst wil.

Ook PvdA'ers als Bert Koenders, Jacqueline Cramer, Eberhard van der Laan en Jet Bussemaker vinden Cohen een uitstekende kandidaat. Koenders noemt hem een „fenomenale leider” en Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet vindt Cohen „de enige goede opvolger”.

Koenders vindt het vertrek van Bos „een eerlijk besluit”, ook omdat hij het juist voor de verkiezingen doet en niet erna zodat hij de kiezers zou bedriegen. Koenders weet nog niet of hij zelf op de verkiezingslijst wil, maar is wel in voor een kabinetspost.

Verbeet sprak wel eens met Bos over het ouderschap. „Hij is dol op kinderen. Bos zag dat hij niet voldeed aan zijn eigen eisen voor het vaderschap en dit zijn belangrijke gezinsjaren. Ik ben er trots op dat iemand met zo'n talent dit doet”, zei Verbeet.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6269 ... vdA__.html

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 16:35 
Forum-admin
Forum-admin

Bekers: 343
Strategie of wanhoopsdaad ? :?

Wat een rare titel
Geef die man de kans om eens bij zijn kinderen te zijn, kan later altijd weer de politiek in, als ze groot zijn
Hij zal deze afgelopen jaren, weinig thuis zijn geweest
Soms moet je wel een keus maken, maar omdat het niet goed loopt in de verkiezingen?? en dan maar gelijk een politieke strategie in te zien ?
Misschien daardoor wel een knoop doorgehakt, die misschien al een hele tijd sluimerde ??
Noem me dan maar naief, maar ik geloof het verhaal

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 19:23 
Post Goeroe
Post Goeroe

Dat de PvdA averij oploopt na de rug recht gehouden te hebben in de kwestie rond de terugtrekking van onze

jongens/meiden uit het oorlogsgebied is welhaast zeker. Het verwerft sympathie maar kost stemmen.

Met een nieuwe koers en een krachtige leider/bestuurder moet het tij keren voor de PvdA.

Ik juich de ambitie van Job Cohen (onze burgemeester) toe om deze stap te nemen,

maar heb groot respect voor Wouter Bos zijn keuze om in de eerste plaats voor zijn gezin te kiezen.

Uiteindelijk is het partijpolitiek wat zich afspeeld en in dier voege dient u dit te lezen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 21:24 
Forum-admin
Forum-admin

Bekers: 343
ja snap dat allemaal wel :P , dat ik het in die context moet lezen , en vind Job Cohen een uitstkende keus keuze

Maar context of niet, wanhoopsdaad of strategie roddelblad taal ??, alsof Wouter Bos vlucht , en dat Cohen meer stemmen wint

Profiel  

Lees ook:
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Tijdzone: Europe/Amsterdam [ Zomertijd ]